Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přiznání

kterému někdo říká udávání. A jak to bude, až si to ta společnost na sebe ušije skrz naskrz. Vlastně, jak už tomu tak skoro je.

Za pět minut půl jedenácté. Zpřeházené papíry, na psacím stole, v levém rohu hora vyrostlá z knih a na vrcholu té změti papírů přiznání. Nic jsem neprovedl a stejně se musím přiznat. Kdybych se nepřiznal, nestálo by za to přivolávat na sebe neštěstí, když ho mají jiní, nemusím se do něj řítit zrovna já. Stejně by to ze mě vytloukli a pak abych se proměnil v oslíčka zatřes se, z kterého  by mohlo vypadnout jen málo, tak málo, že by zaplakali všichni, staří, mladí, zdraví, nemocní, brejlatí i ten tramvaják dole pod oknem ve své kukani, čekající mezi stanicemi na střídání a pojídající svačinu, i pošťák, nechávající svou brašnu na kolečkách napospas chodníku a náhodným chodcům i psům, zvedajícím nožku někdy zrovna tam, kde by ji zvedat neměli, což by si ten pošťák mohl uvědomit a být uvědomělým, protože to může být zrovna on, kdo poveze ve své brašně na kolečkách mé přiznání a úřad je příliš vážná věc, než aby obdržel obálku z brašny, kterou nějaký nevychovaný pes znehodnotil. A když jsem se konečně k tomu přiznání odhodlal, i když jsem nic zlého neprovedl, nechť je doručeno ve vší počestnosti do správných rukou, které s ním naloží podle příslušných předpisů, zákonů a nařízení tak, aby bylo řádně přijato, posouzeno, projednáno a důstojně uloženo.

Než svěřit udání na sebe sama osobám nespolehlivým, lépe je vydat se osobně do těch studených kamenných zdí a přesvědčit se, že předáním z ruky do ruky má povinnost byl vykonána důkladně a důsledně a stvrzena úředním razítkem. Člověk potřebuje alibi k tomu, aby ho někdo nemohl obvinit, že se nepřiznal. Úřední razítko je zajisté ze všech alibi nejvhodnější proti pochybnostem nevěřících ani vlastnímu slovu.

A tak odcházím s obálkou v ruce kolem tramvaje, která stojí stále mezi stanicemi a tramvaják stále sedí ve své kukani a pojídá svačinu. Než dojdu na zastávku, tramvaj se pohne a míří k ostrůvku s množstvím čekajících, kteří jsou na tom úplně stejně jako řidič. Každý čeká, a tak jsou si vlastně všichni rovni. Jenom ten řidič se nedočkal. Tramvaj vsákla cestující dovnitř jako vysavač konzumující prach z ulice a řidič se hodlá vydat  na další objížďku městem doufaje, že někdy bude vystřídán. Než jsem však dospěl k ostrůvku, tramvaj se pohnula a čekání se nyní zmocnilo mé osoby. Pro každého je čekací doba osudem, musí to být, jak okolnosti přikazují a nikdo se tomu nemůže vyhnout, i když je člověk na cestě se svým přiznáním. Navíc je jisté, že čekání se vyplatí, pokud se člověk dočká. A dočkal jsem se, vyplatilo se mi to. Přijela další tramvaj a v ní řidič, ten stejný, který pojídal svou svačinu. Stále objíždí město kolem dokola, asi ho střídat nechtějí. Ale má svačinu, umí řídit a zároveň se něčím cpát, a tak na něm nikdo příkoří nepáchá. Zajisté se dočká, až budou chtít, aby se přiznal.

Tramvaj se pohnula i s lidmi, kteří se ještě nestačili usadit. Pevně jsem držel svoji obálku, to nejcennější, co jsem v tuto chvíli vlastnil. Jediné, na co jsem v tu chvíli uměl myslet, že totiž musím stihnout odevzdat své přiznání. Z těchto úvah mě vyrušil mužský hlas, který pravil: "Vaše dítě musí do školky!" Uviděl jsem těhotnou ženu, která celá zrudla, když jí to ten pán řekl. Jistě se cítila provinile, že ještě to své dítě do školky nevodí. A hned mě napadlo, co když ten pán řekne zřetelně a nahlas, jako to řekl té těhotné ženě, ale bude to platit mně: "Ještě jste se nepřiznal!" a bylo mi z toho mdlo. Musel jsem koukat z okna, abych se soustředil na ubíhající domy a zaplašil ty nutkavé myšlenky. Zrovna jsme míjeli novogotický kostel, když se za mnou ozvalo: "Dobrý den, kontrola, prosím. - Jízdenky mě nezajímají, zdravotní dokumentaci, máte ji snad s sebou, že? Ukažte, zajímavé, hm, a potrat jste nikdy neměl? Neměl, zvláštní, tak dobrá. Další prosím! Ale ještě si to, pane, ověřte, jestli vám to tam nezapomněli zapsat!" "Poslal jste už hlášení?", zazněl jiný hlas. "Jaký hlášení, přece korupční hlášení! Tak to ihned pošlete esemeskou, kdo, komu, kolik a všechno, co o tom víte, jinak bych si vás musel zapsat a měl byste problém! - Jednou týdně, ano, jednou týdně se musí! - Včera? To by mohl říct každej! Ukažte, dobrá, ale nikoho jste neudal, o nikom nevíte? To je divné trochu!" A hned na to další hlas, tentokrát ženský: "Kontrola on-line hlášení hotovosti, připravte si potřebné doklady včera, dnes a rozvahu na zítřek, prosím! To dítě nemá u sebe ani korunu, tatínku?"

Tramvaj zastavila, všichni se vyhrnuli ven, jakoby je vyplavila povodeň. Tramvaj s řidičem, kterého nikdo nestřídal, a který při jízdě svačil, zůstala prázdná, nikdo další nenastoupil. Všichni jsme šli pěšky. Každý má své úkoly, které musí splnit v termínu. Ne, že by se lidé kontrolám vyhýbali, ale musí dorazit včas, podobně jako já musím přijít včas na úřad, kde mám odevzdat své přiznání. Kdybych se nepřiznal, i když jsem nic zlého neudělal, musel bych řešit víc problémů, než mám teď. Ale stihl jsem to. Podal jsem své udání a ulevilo se mi jako podvodníkovi, kterému se podařilo úspěšně získat neoprávněně dotace na své hnízdo. Počkal jsem si na tramvaj. Čekal jsem, čekání je vždy spojeno s nějakým příslibem. A vskutku, tramvaj přijela, přijela i s řidičem, s tím řidičem, který při jízdě svačil. Nastoupil jsem, s úsměvem pozdravil cestující a ohlásil: "Kontrola osobních věcí, prosím! Připravte si všechny doklady a účty, abyste mohli prokázat, že jste nic neukradli!"

Autor: Jan Pavlík | středa 9.3.2016 18:33 | karma článku: 10,80 | přečteno: 384x
  • Další články autora

Jan Pavlík

Vždycky se najde nějaký Hamáček

Chtěl jsem napsat odpovídající výraz, jenomže ono by to v titulku článku asi neprošlo, tak si musím vystačit s nepříliš poetickou metaforou.

12.4.2022 v 17:27 | Karma: 15,63 | Přečteno: 571x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Bohorodičko, vyžeň Putina

zaznělo v chrámu Krista Spasitele v Moskvě v roce 2012 před prezidentskými volbami v podání dívčí punkové skupiny Pussy Riot.

9.3.2022 v 18:42 | Karma: 21,14 | Přečteno: 360x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Teror ve Sněmovně

Netrpím masochismem, proto také nesleduji hodinové výstupy opozičních poslanců zejména z SPD ve Sněmovně. Nemám na to čas, ani to na rozdíl od ostatních poslanců a novinářů, případně dalších zainteresovaných, dělat nemusím.

16.2.2022 v 18:33 | Karma: 18,36 | Přečteno: 542x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Kam s vakcínami?

Jednoho dne se před branami Lánského zámku objevily nákladní vozy velmi podobné těm, které převážely humanitární pomoc přes hranice Ukrajiny v době, kdy ruští vojáci trávili v příslušné části Ukrajiny dobrovolně dovolenou.

4.3.2021 v 13:16 | Karma: 17,64 | Přečteno: 356x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Láska k nouzovému stavu je nezničitelná

Dnes o půlnoci končí nouzový stav, jehož prodloužení ve čtvrtek 11. února sněmovna neschválila. A hned bezprostředně navazuje další nouzový stav, nově vyhlášený, kterým vláda vyhověla žádosti hejtmanů,

14.2.2021 v 19:02 | Karma: 22,87 | Přečteno: 512x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Nářek nad nouzovým stavem

Ach, nechte mě zemřít, ach! Zadám ještě alespoň 58 znaků a pak už mě snad ten perex přestane otravovat a propustí můj naléhavý nářek k uším všech, ke kterým se dostane.

12.2.2021 v 15:16 | Karma: 12,42 | Přečteno: 677x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Po vánočním poselství pana prezidenta

Na Václavském náměstí uprostřed v podchodu působí již přes padesát let toaletářka. O svých životních zkušenostech se ráda svěřuje svým zákazníkům. I poslední projev pana prezidenta zanechal stopu...

27.12.2020 v 12:41 | Karma: 26,47 | Přečteno: 1400x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Zákaz nočního vycházení a kdo za to může

Soudružka vláda nám zakázala noční vycházky od 21. hodiny večerní až po 4.59 hod. ranní. Opušťák dostanou pouze ti, kteří se přepravují do zaměstnání, mají akutní potřebu navštívit zdravotnické zařízení nebo také pejskaři.

27.10.2020 v 11:31 | Karma: 27,05 | Přečteno: 1016x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Další Mesiáš na obzoru

Mikuláš Minář rezignoval na předsednictví spolku Milion chvilek pro demokracii a v médiích se vyjádřil, že se v nejbližší době rozhodne, zda se pustí do dalšího dobrodružství, kterým by měl být vznik nového politického

28.9.2020 v 13:30 | Karma: 14,55 | Přečteno: 501x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Čekání na druhou vlnu

Kdo si počká, ten se dočká. Kdo nečeká, stejně ho to nemine a kdo čeká, vysedí vejce. Kdo si nepočká, uletí mu čas.

4.6.2020 v 21:56 | Karma: 11,54 | Přečteno: 419x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Píseň o viróze

Známá jsou ohniska, odkud se šíří nákaza. Jednou je to ambasáda, kde včera znamená už předevčírem, a vlny pak bouří, posedlé bouří, nad klenoty ukryté v katedrále.

27.5.2020 v 19:19 | Karma: 7,18 | Přečteno: 168x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Je kardinál Duka prezidentův Prchal?

Projevy politiků ve dnech křesťanských svátků jsou nevkusné. Tedy u nás a dvou z nich, kteří zastávají nejvyšší funkce. Hlavně proto, že papalášské móresy a křesťanské principy jsou si vzájemně nesympatické.

12.4.2020 v 17:15 | Karma: 25,09 | Přečteno: 795x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Pan Prymula by měl mlčet

Všichni víme, že je budoucím nositelem vysokého vyznamenání. Řekl to sám pan prezident. A ještě řekl, že to bude překvapení. Pan budoucí laureát má jednu podivnou vlastnost. Ačkoliv je subalterním úředníkem, dostane-li prostor,

6.4.2020 v 16:24 | Karma: 43,19 | Přečteno: 11883x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Kdo jsme? Kam jdeme?

Vzpomněl jsem si na obraz Paula Gaugina. Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme? O jeho tvorbě se píše, že měl snahu jak ve svém díle, tak v reálném životě o návrat k přírodě, k přírodě viděné primitivním a nevinným pohledem.

28.3.2020 v 14:48 | Karma: 9,34 | Přečteno: 232x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Projev

Platí princip, že se nemá psát o něčem, o čem člověk nemá informace, čeho se nezúčastnil, co nečetl nebo neslyšel. Podle toho pravidla bych neměl psát o projevu pana prezidenta, neboť je pravdou, že jsem si tento zážitek nedopřál.

20.3.2020 v 13:57 | Karma: 22,39 | Přečteno: 676x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Virus na obrazovce

Kdosi krásně poděkoval tomu pánovi, který tráví celý den před televizními kamerami, aby bez ustání vysvětloval svoji práci pro lidi. Jenom zapomněl dodat, nebo nezapomněl, a já jsem nedával dobrý pozor, že pro ně pracuje zadarmo.

14.3.2020 v 19:52 | Karma: 19,33 | Přečteno: 995x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Bludy Jaroslava Čejky

Neotvírám blogy, u nichž je zakázána diskuse. Výjimečně jsem tuto zásadu porušil u článku "Řidičáky pro voliče nebo pro politiky?".Jaroslav Čejka v něm rozvinul téma blogu V. Valíkové, pod nímž jsem reagoval jedním příspěvkem.

19.1.2020 v 19:59 | Karma: 23,71 | Přečteno: 1055x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Já se tak těším!

Nemohu se dočkat novoročního projevu našeho pana premiéra. Koupil jsem si metr a hodinu od hodiny ustřihuji jeden centimetr za druhým, odpadávající jak článek tasemnice z těla hostitele. Tato názorná pomůcka mi odměřuje čas

31.12.2019 v 11:17 | Karma: 11,17 | Přečteno: 293x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavlík

Údajný premiér

Celkem pravidelně slyšíme nebo čteme v mnoha médiích o údajném střetu zájmu premiéra, stejně tak i o jeho údajné spolupráci s StB. Je proto na místě pro ty, kterým je v kontextu našich hromadných sdělovacích prostředků poněkud

30.11.2019 v 19:40 | Karma: 23,71 | Přečteno: 795x | Diskuse| Politika

Jan Pavlík

Dáma s psíkem na Letenské pláni

Jakoby byl v Praze den placek. Každý měl nějakou placku, někdo na čepici, někdo na klopě, někdo na zádech s batohem, někdo v kapse. Všechny se podobaly jako vejce vejci, na bílém podkladě jakýsi červený klikyhák a dva černé

17.11.2019 v 0:04 | Karma: 19,99 | Přečteno: 730x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 125
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1018x
Chodím po cestách méně prošlapaných, poněkud stranou davům.

Seznam rubrik

Oblíbené knihy